10 feiten en tips over stress

feiten en tips over stress

Op het internet vind je veel feiten en tips over stress. Wist je dat ruim de helft van de Belgen heeft wel eens te maken met (langdurige) stress? De oorzaak ligt niet altijd op het werk. Hoewel een burn-out steeds meer voorkomt. De belangrijkste oorzaken van stress zijn:

  • Gezondheid
  • Zorgen om de kinderen
  • Werk
  • Financiële problemen
  • Zorgen om naasten

10 feiten en tips over stress

1. Vrouwen ervaren meer stress

Uit diverse onderzoeken blijkt dat vrouwen meer stress ervaren dan mannen. Omdat vrouwen zich op veel vlakken (werk, moederschap, sociaal en een combinatie daarvan enz.) willen bewijzen. Ook jongeren ervaren steeds meer stress, vooral omdat ze steeds meer te maken krijgen met prestatiedruk. Ook komt er extra sociale druk aan te pas, door het gebruik van sociale media.

2. Muziek luisteren ontspant

Wil je stress verminderen? Gebruik muziek als een manier om weer in balans te komen. Ook zingen met je collega’s (op het werk) vermindert de stress. TV kijken staat op de tweede plaats, gevolgd door een warme douche of bad nemen om je te ontspannen.

3. Te veel hooi op je vork

Hoeveel hooi neem jij op je vork? Voor vrouwen is meer werk hebben dan ze aankunnen het grootste struikelblok. Dit in combinatie met het gebrek aan waardering en een onaangename werksfeer zorgt voor een grote druk. Mannen zien vooral de omgang met collega’s als een stressfactor.

4. Huisdieren voorkomen stress

Heb jij al gehoord van een office dog (kantoorhond)? Steeds vaker zijn er honden of andere huisdieren te vinden op de werkvloer. Het dagelijks knuffelen met zo’n viervoeter kan je stressniveau verminderen. Tijdens de lunchpauze maak je sneller een wandeling met je kantoorkameraad. Ook kinderen worden rustiger van het knuffelen met een huisdier. Voor heel wat mensen kan een hond of kat zelfs helpen bij eenzaamheid.

5. Beetje stress is gezond

Stress is niet altijd ongezond. In de oertijd zorgde het er namelijk voor dat je snel kon vluchten bij gevaar. Het zorgt voor focus, extra zuurstof en kracht in je spieren. Goede stress duurt echter kort en is gevarieerd. Het geeft zelfs voldoening als je die ene presentatie nog net voor de deadline af hebt. Langdurige stress heeft veel meer nadelen dan de voordelen zoals hierboven beschreven.

6. Stress en voeding

Onderzoek toont aan dat werkgerelateerde stress het verbruik  van je vitaminen- en mineralenvoorraad in je lichaam doet afnemen met 33%. Met name kalium, magnesium, B vitamine complex en de antioxidanten vitamine A, C, en E. Deze voedingsstoffen vind je onder andere in verse groene groentes zoals spinazie, broccoli, avocado’s, peulvruchten maar ook in banaan, kiwi’ s, granaatappel en (rauwe) cacao. Ditzelfde geldt voor de mineralen zink, chroom, koper en ijzer. Het tekort aan deze vitamine kunnen ervoor zorgen dat je juist minder goed tegen stress kan, waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.

7. Stress en eetbuien

Heb je te veel stress, dan is het praktisch onmogelijk om af te vallen. Sterker nog, bij stress produceert de bijnierschors het hormoon cortisol. Dit hormoon triggert de nood aan koolhydraatrijk voedsel. In de oertijd moest je altijd klaar staan om te vluchten, dan kon je die extra koolhydraten of suikers wel gebruiken. Die vraag naar snelle suikers is er nog steeds bij stress. Alleen zijn die suikers nu eenvoudig beschikbaar door koeken of snoepjes te eten.

8. Stress en bewegen

Controle over je stress is dus belangrijk om eetbuien te voorkomen en de hormonen in balans te houden. Fietsen of lange afstanden wandelen kan helpen om die balans weer te vinden. Het is algemeen bekend dat actief bewegen veel gezondheidsvoordelen heeft. Hoe beter je lichaam weer in balans is, hoe makkelijker jij je dag aankan.

9. Werkstress

Een op vijf dertigers in België heeft kans heeft op een burn-out. Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1. Uitval door stress is de afgelopen jaren met meer dan 10 procent gestegen.

10. Slaap je stress weg

Wanneer je veel cortisol in je lichaam hebt, dat allerlei processen op gang brengt, is het logisch dat je lichaam hiervan ook moet herstellen. Dat kan het beste ‘s nachts. Je hebt gemiddeld 7,5 uur kwalitatief goede slaap nodig om te kunnen herstellen. Zorg daarom voor zo min mogelijk afleidingen die de goede nachtrust kunnen verstoren. Zo kan je weer fris aan de nieuwe dag beginnen.

Om je stress te verminderen kan je rekenen op Bach RESCUE® Plus Druppels.

Bach RESCUE® Plus Druppels

Lees meer »

 

Volg Bach Rescue® ook op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van interessante wist-je-datjes, artikels, info, …

Comments are closed.