3 valkuilen voor je slaapritme

Valkuilen voor je slaapritme

Ken je dat? Je bent moe maar als je in bed ligt, val je niet in slaap? Heel vervelend, want te weinig slaap kan leiden tot lichamelijke en mentale klachten . Lees snel verder en ontdek 3 mogelijke valkuilen voor je slaapritme.

 

Valkuil 1: Beeldschermen voor het slapengaan

Scrol je ’s avonds nog even door je social feed in bed of kijk je graag een serie op Netflix? Let daar mee op. Het blauwe licht van beeldschermen is één van de valkuilen voor je slaapritme. Het verstoort namelijk je bioritme. De blauwe lichtstralen hebben een korte golflengte die de pupilreflex stimuleren. Gevolg? Je lichaam maakt minder melatonine aan, het slaaphormoon dat je moe maakt.

Leg je smartphone en laptop een uur voor het slapengaan aan de kant. Kruip je in bed? Dan zet je de beeldschermen best volledig uit. Je slaapkamer moet een plaats zijn die je associeert met rust en slaap.

Valkuil 2: Late night snacks

Hou jij van een kommetje chips voor de TV of warm je geregeld nog een tweede portie van je avondeten op ’s avonds? Dat is geen goed idee. Eten voor het slapengaan is één van de valkuilen voor je slaapritme. Later op de dag, verteert je maag het eten veel moeilijker. ‘s Nachts blijft het dan ook op je maag liggen.

Slaapspecialisten raden aan om niet meer te eten na 19 uur of minstens drie uur te laten tussen het eten en het slapengaan. Heb je echt nog honger ’s avonds? Dan eet je best iets licht en klein. Slapen met een lege maag is ook niet bevorderlijk voor je slaapritme.

Valkuil 3: Te lang uitslapen in het weekend

Natuurlijk mag je in het weekend wat langer in bed blijven liggen. De wekker moet echt niet gaan om 7 uur. Maar let op met té lang uitslapen op zaterdag en zondag. Je bent het immers gewoon om door de week vroeg op te staan. Twee dagen lang uitslapen, stuurt je slaapritme opnieuw in de war. Het gevolg? Op zondagavond val je niet goed in slaap en op maandagochtend kan je moeilijk uit je bed. De rest van de week moet je terug wennen aan het vroege ritme. Doe jezelf een plezier en beperk je uitslaaptijd, ook in het weekend. Zo bewaar je gemakkelijker je vaste slaapritme.

Hulp nodig om een goed slaapritme te bewaren? Bach RESCUE® Night bevat natuurlijke ingrediënten die je helpen om beter in te slapen.

 

Bach RESCUE® Nacht Druppels

Lees meer »

 

Volg Bach Rescue® ook op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van interessante wist-je-datjes, artikels, info, …

Comments are closed.