Tips om examenstress te verminderen

Examenstress verminderen - tips

Mei en juni zijn traditioneel stresserende maanden voor studenten: het is weer blok! Examenstress speelt dan nogal eens de kop op. Heb je er veel last van? Wij geven tips!

De examenperiode is een tijd vol onzekerheid waarbij je eigen kunnen en kennen op de proef worden gesteld. Een beetje spanning is gezond. Je bent meer gefocust en dat kan je prestaties zelfs ten goede komen. Te veel spanning of stress leidt dan weer tot psychische klachten waaronder:

  • slapeloosheid
  • piekeren
  • uitstelgedrag
  • emotioneel zijn
  • onzekerheid
  • black-outs op de dag van het examen

Heel vervelend natuurlijk, maar je kan er iets aan doen. Examenstress verminderen, doe je met deze tips!

 

Tijdens de blok

1. Slaap voldoende

Deze tip lijkt evident, maar iedere student kent het typische “nachtje doordoen”. Toch is dat geen goed idee. Het is essentieel dat je genoeg slaapt tijdens de blok, gemiddeld 8 uur per nacht. ’s Nachts verwerkt je brein immers de informatie die je overdag opslaat.

2. Let op je voeding

Ook dit is geen rocket science, toch kan je examenstress verminderen met de juiste voeding. Eet gevarieerd, skip geen maaltijden en drink veel water. Nood aan een extra boost? Voeg dan deze voedingsmiddelen toe aan je menu.

3. Maak een realistische planning

Goed begonnen is half gewonnen. Bereid je goed (en op voorhand!) voor op je examens. Maak een realistische studieplanning op en probeer die ook te volgen. Zo zie je dagelijks vooruitgang.

4. Pauze werkt!

Pauzeren helpt je studeren. Na een paar uur blokken kan je gewoon geen informatie meer opslaan. Neem geregeld een pauze om je brein rust te gunnen. Maak een korte wandeling of doe een mindfulness oefening. Tijd voor een adempauze!

 

Tijdens het examen

1. Overloop alle vragen

Voordat je als een gek begint te schrijven, lees je alle vragen beter eerst even door. Zo krijg je een overzicht van wat ze vragen en op hoeveel punten elke vraag gaat.

2. Denk positief

Positief denken is een must. Kan je sommige vragen niet beantwoorden? Laat je niet ontmoedigen en ga verder naar een vraag die je wél kan invullen.

3. Rustig aan

Haast en spoed is zelden goed, dat geldt zeker tijdens een examen. Is je stresslevel aan het stijgen? Neem dan een adempauze. Sluit je ogen en kom tot rust, zo verminder je examenstress.

4. Let op je ademhaling

Ademhalingsoefeningen helpen écht tegen de stress. Gebruik de 4-7-8 techniek om je examenstress te verminderen. Adem 4 tellen door je neus, hou je adem 7 tellen in en adem 8 tellen terug uit.

 

Na het examen

1. Het is voorbij

Goed gedaan, je hebt het examen overleeft! Sta niet te lang stil bij de vragen die je misschien niet kon invullen, maar laat de stress van je afglijden. Je hebt je best gedaan en kan er nu toch niets maar aan veranderen.

2. Neem een break

Direct na het examen terug achter je boeken gaan zitten, is geen goed idee. Maak je hoofd leeg voor je verder gaat met het volgende vak. Doe iets actief: ruim je kamer op, ga wandelen met de hond of praat even bij met vrienden.

3. On to the next

Push jezelf om na die korte break weer achter je bureau te kruipen. Het volgende vak uitstellen, zorgt later op de dag enkel voor meer stress.

 

Bach to the RESCUE®! 

Nood aan een duwtje in de rug tijdens de blok of voor je examens? Gebruik de Bach RESCUE® Spray. De combinatie van de Bach bloesems ondersteunen je op een natuurlijke manier.

Bach RESCUE® Spray

Lees meer »

Volg Bach Rescue® ook op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van interessante wist-je-datjes, artikels, info, …

Comments are closed.