Stress op school

Stress op school

Het is niet nieuw dat kinderen stress ondervinden door school. Vaak hebben ze daardoor minder zin om naar school te gaan en ook faalangst steekt de kop op.

Schoolstress, een fenomeen dat steeds vaker voorkomt en iets waar je als kind geen nood aan hebt. Het beïnvloedt vaak de prestaties, maar ook het plezier op school lijdt hieronder. Als ouder voel je mee met je kind en hierdoor ga je zelf stress ervaren. Het begint bij verschillende oorzaken:

  • Het vele huiswerk dat gemaakt moet worden
  • Een belangrijke toets
  • Een spreekbeurt voor de hele klas
  • Een volle agenda
  • Slechte cijfers
  • Hoge verwachtingen van anderen
  • Een foute studiekeuze

 

Zo ga je om met stress op school

Wanneer je als kind stress ondervindt op school, zijn er verschillende manieren die helpen om dit op te lossen. Allereerst is het belangrijk dat je op zoek gaat naar hulp. Zowel je ouders, leerkrachten, de studiebegeleider of eventueel de directeur van jouw school staan klaar om je hierbij te helpen. Vertel hen waarom je stress ondervindt zodat ze je gericht kunnen ondersteunen. En lees zeker onderstaande tips om jouw stressniveau te verlagen:

1. Eet gezond

Gezonde voeding is natuurlijk belangrijk, maar het helpt ook tegen schoolstress. Als je het druk hebt op school gebeurt het soms dat je sneller ongezonde tussendoortjes eet. Fruit en groenten zijn dan een ideaal tussendoortje.

2. Beweeg genoeg

Door veel te bewegen verhoog je je concentratievermogen. Probeer dit dus vaker te doen, zowel fysiek als mentaal heeft dit alleen maar voordelen. Door stress zijn je spieren vaak gespannen en door te sporten ontspannen je spieren.

3. Zorg voor een goede nachtrust

Zorg ervoor dat je voldoende slaapt. Probeer daarom een ritme aan te houden. Ga op een vast tijdstip naar bed en zet je wekker ’s ochtends op een vast tijdstip. Probeer iedere nacht acht uur te slapen.

4. Plan goed

Heb je heel veel huiswerk en examens die eraan komen? Dat veroorzaakt meestal veel stress. Probeer tijdens die periode een goede planning te maken. Verdeel je taken en begin op tijd, zo is de kans kleiner dat je schoolstress krijgt. Focus hierbij op je meest productieve momenten. Is dat ’s morgens, dan kun je op die momenten focus houden op de voor jou moeilijke vakken. Is dat pas in de namiddag, dan plan je ’s morgens de gemakkelijke vakken en de moeilijkere vakken plan je voor de namiddag.

5. Houd je hoofd koel

Het is belangrijk om tijdens je examens je hoofd koel te houden. Laat je niet afleiden. Zoek een rustige plek op om te studeren, zo verhoogt je focus.

 

Heeft jouw kind stress op school? Zo help je als ouder

School is vaak een oorzaak voor stress bij kinderen. Dikwijls ligt de druk vrij hoog om te presteren of speelt faalangst op. Heeft jouw zoon of dochter te maken met schoolstress? Dan zijn er een aantal dingen die je kan doen als ouder. Het belangrijkste is om dit te erkennen en begrip te tonen. Neem het serieus als je kind het aangeeft en ga in gesprek. Probeer samen te kijken naar de volle agenda en help je kind bij het plannen. Schrap dingen uit de agenda die minder belangrijk zijn, zodat jouw kind ook voldoende rust heeft.

Ondersteuning nodig bij stress*?

Examenstress? Vertrouw dan op Bach RESCUE® Spray. Een voedingssupplement op natuurlijke basis en bevat vijf Bach bloesems: Cherry Plum, Clematis, Impatiens, Rock Rose en Star of Bethlehem. Ondervind je stress op school of stress als ouder omdat je kind examen gaat doen? Het is een praktische spray, ideaal om net voor je examen even te gebruiken. Je koopt het gemakkelijk aan via onze webshop.

Bach RESCUE® Spray

Lees meer »

Volg Bach Rescue® ook op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van interessante wist-je-datjes, artikels, info, …

Comments are closed.