Voeding tegen stress: eet je spanning weg

Eet je spanning weg

Als je gestrest bent, heb je meer zin in zoet, zout en vettig eten. De kans dat je dan ongezonde keuzes maakt is groot. Kan het ook anders? Ja! Je kan je voeding inzetten tegen stress. Wij geven tips.

Iedereen heeft weleens last van stress. In zekere zin is dat zelfs gezond, als het maar niet te lang duurt. Gieren de zenuwen al dagen door je lichaam? Dan is de kans groot dat je sneller kiest voor een worstenbroodje dan een broodje gezond. Wanneer je stress hebt, maakt je lichaam namelijk meer adrenaline en cortisol aan. Die hormonen zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Dat zorgt in eerste instantie voor een energieboost, maar daarna beland je in een dip. Het gevolg: je bloedsuiker stijgt en je hunkert al snel naar eten met veel suiker, zout of vet.
Er zijn ook mensen die in stresssituaties juist geen hap door hun keel krijgen. Dan eet je niet alleen minder, maar krijg je meestal ook niet de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnen. Ook als we weinig honger hebben, kiezen we alsnog eerder voor een snelle hap dan een gezonde maaltijd. Maar het kan anders, je kan je voeding inzetten tegen stress.


Voeding tegen stress

Wanneer je je in gestreste situaties volstopt met ongezond eten, voel je je even goed, maar daarna al snel niet meer. Je hebt gezonde voeding nodig om de stress te verminderen en je weer beter te voelen. Je kunt je stress dus echt ‘weg eten’. Wanneer je goed voor jezelf zorgt met de juiste voeding, ervaar je meer energie, voel je je lichamelijk én geestelijk fitter. Op die manier ben je ook beter opgewassen tegen spanningen. Maar welke voeding is goed tegen stress? In ieder geval voldoende fruit en groenten, maar deze vier producten horen ook thuis op je bord.

1. Avocado

Wanneer je je in gestreste situaties volstopt met ongezond eten, voel je je even goed, maar daarna al snel niet meer. Je hebt gezonde voeding nodig om de stress te verminderen en je weer beter te voelen. Je kunt je stress dus echt ‘weg eten’. Wanneer je goed voor jezelf zorgt met de juiste voeding, ervaar je meer energie, voel je je lichamelijk én geestelijk fitter. Op die manier ben je ook beter opgewassen tegen spanningen. Maar welke voeding is goed tegen stress? In ieder geval voldoende fruit en groenten, maar deze vier producten horen ook thuis op je bord.

2. Vette vis

Heel belangrijk: omega-3, wat onder andere in vette vis zit. Zet zalm, tonijn of makreel op het menu als je weet dat er een stressvolle periode aankomt. Ook in walnoten, chiazaad en lijnzaadolie zit veel omega-3. Omega-3 helpt de aanmaak van het stresshormoon cortisol te verminderen. Het gevolg? Je gaat je automatisch rustiger voelen.

3. Peulvruchten

In peulvruchten, zoals bruine bonen, kikkererwten en linzen, zit namelijk veel vitamine B. Een belangrijke vitamine als je veel stress hebt. Vitamine B1 ondersteunt je bloedsuiker, je hebt B5 nodig voor je hormoonhuishouding en vitamine B6 helpt bij de aanmaak van serotonine. Dat wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Naast peulvruchten, zijn ook volkorenproducten, melk en ei goede bronnen van de vitamine.

4. Bananen

Fruit is sowieso gezond omdat het veel vitaminen, mineralen en vezels bevat. Maar wist je dat banaan vol zit met tryptofaan, kalium en magnesium? Dat zijn mineralen die ervoor zorgen dat je spieren beter kunnen ontspannen. Bovendien is banaan een goede avondsnack omdat het vitamine B6 bevat. Van die vitamine is bekend dat er melatonine vrijkomt, wat je slaap bevordert.

 

Nood aan een extra duwtje in de rug?

Gebruik de Bach RESCUE® Pastilles tussen de maaltijden door. Ze helpen je om je emoties de baas te blijven in stressvolle periodes.

 

Bach RESCUE® Pastilles

Lees meer »

Volg Bach Rescue® ook op Facebook en Instagram om op de hoogte te blijven van interessante wist-je-datjes, artikels, info, …

Comments are closed.